Social Sciences and Humanities > Home > Art and Science > Special issue > Article
Camille Landreau
Université Toulouse
Published on 13 January 2020 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0461
The workshop, the artist’s intimate space, reflects a poetic creation journey. It’s a place conducive to research, to sensitive experimentation in order to develop a singular plastic practice. I perceive the workshop as an ecosystem where an interaction is created between a being (the plastic designer), a phenomenon (the creation) and an object of study (the pattern of the forest in the children’s books). Through the study of the forest, which has a particular importance in the tale ; since it’s the place where many adventures from the narrative scheme take place and the design of pedagogical and artistic workshops around ecology in primary school ; I want to reflect the thought process (interpretation) and invention (illustration) of a graphic and plastic landscape (coloring).
L’atelier, espace intime de l’artiste, reflète un cheminement de création poïétique. Il est un lieu propice à la recherche, à l’expérimentation sensible afin de développer une pratique plastique singulière. Ainsi je perçois l’atelier comme un écosystème où se crée une interaction entre un être (le designer plasticien), un phénomène (la création) et un objet d’étude in visu (le motif de la forêt dans l’album jeunesse). A travers l’étude de la forêt, qui a une importance particulière dans le conte, puisqu’elle est le lieu où se déroule de nombreuses péripéties issues du schéma narratif et la conception d’ateliers pédagogiques et artistiques autour de l’écologie en école primaire ; je désire refléter la démarche de pensée (interprétation) et d’invention (illustration) d’un paysage graphique et plastique (coloration).
Poietic Illustration Coloration Pattern Design project experience Tale Children’s book
Poïétique Illustration Coloration Motif Projet en Design expérience Conte Album jeunesse