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Pascal Mongne
Archéologie des Amériques (CNRS - Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne)
Published on 17 May 2021 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0664
For five centuries, the Americas have been seen, described, imagined and interpreted according to the political and intellectual interests that animated Old Europe. These representations are based on the multiple testimonies that came from the continent (accounts of conquests and explorations), on images composed on the spot or recreated in workshops, and of course on objects brought back by the thousands. But they were also inspired by examples produced in Europe: philosophical essays and adventure novels, sculptures and paintings, architectural elements, popular illustrations and later photography, cinema and advertising. In this vast range, one domain holds our attention, that of sung and danced performances, masquerades and balls, parades and carousels, interludes and "entrances" of royal operas or ballroom operas, pantomime ballets and operas of the Romantic period, up to the more recent operettas. In fact, the tradition of musical spectacle in old Europe has given - since the 16th century - a place to the Americas. Within the framework of this work, have been identified 420 musical and dance performances (including parades and balls) that were created in Europe, on the theme of the Americas, their landscapes and their inhabitants, or in which the latter play a role, even a minor one.This text presents the evolution of these performances within a historical panorama, the first step of a future study on the iconography of "Americanist" sets, costumes, machinery and accessories.
Depuis cinq siècles, les Amériques ont été vues, décrites, imaginées, interprétées à l’aune des pôles d’intérêts tant politiques qu’intellectuels qui ont animé la Vieille Europe. Ces représentations proviennent des multiples témoignages venus du continent (récits de conquêtes et d’explorations), d’images composées sur place ou recréées en ateliers, et bien entendu d’objets rapportés par milliers. Mais elles sont également issues des exemples produits sur le sol européen : essais philosophiques et romans d’aventures, sculptures et peintures, éléments d’architecture, illustrations populaires et plus tard photographie, cinéma et publicité. Dans ce vaste éventail, un domaine retient notre attention, celui des spectacles chantés et dansés, des mascarades et bals, des défilés et carrousels, des intermèdes et « entrées » d’opéras-royaux ou d’opéras-ballets, des ballets-pantomime et opéras de la période romantique, jusqu’aux opérettes plus récentes. En effet, la tradition du spectacle musical de la vieille Europe a accordé – dès le XVIe siècle – une place aux Amériques. Dans le cadre de ce travail, ont pu être recensés 420 spectacles musicaux et dansés (y compris les défilés et bals) apparus en Europe, ayant pour thème les Amériques, leurs paysages et leurs habitants ou dans lesquelles ces derniers jouent un rôle même mineur. Ce texte en présente l’évolution au sein d’un panorama historique, première étape d’une étude à venir sur l’iconographie des décors, costumes, machineries et accessoires « américanistes ».
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