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Structural anthropology and the messages that art sends us from the depths of time

L’anthropologie structurale et les messages que l’art nous envoie du fond des temps


Ernesto Di Mauro
Università Sapienza
Italie



Published on 13 November 2024   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1234

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Art is a means of communication and expression of important messages that need and want to be shared. This underlying relationship can be used to understand certain deep rules of the structural anthropology of the individual and of the structures of society, and to indicate changes. We have before our eyes the objects that are really important on this subject: those left to us by our ancestors, clear messages that we must learn to read in their true perspective. We are dealing with the representations of the female body that, in the words by Marija Gimbutas, “embodied the divine feminine principle that has survived several thousand years, which are immediately evident in the artifacts that have come down to us from the Upper Paleolithic”. Those figures always present a unitary vision of an ontological problematic core and of the coherent answer provided by different cultures in different times. In modern art the unity is lost and the representation of the female essence has become fragmentary and partial. What does this loss mean?

L’art est un moyen de communication et d’expression de messages importants qui doivent et veulent être partagés. Cette relation sous-jacente peut être utilisée pour comprendre certaines règles profondes de l’anthropologie structurale de l’individu et des structures de la société, et pour en indiquer les changements. Nous avons sous les yeux les objets qui sont vraiment importants à ce sujet : ceux que nous ont laissés nos ancêtres, des messages clairs qu’il faut apprendre à lire dans leur perspective propre. Il s’agit de représentations du corps féminin qui, selon les mots de Marija Gimbutas, « incarnaient le principe féminin divin qui a survécu plusieurs milliers d’années, et qui sont immédiatement visibles dans les artefacts qui nous sont parvenus du Paléolithique supérieur ». Ces figures présentent toujours une vision unitaire d’un noyau ontologique problématique et de la réponse cohérente apportée par différentes cultures à différentes époques. Dans l’art moderne, l’unité est perdue et la représentation de l’essence féminine est devenue fragmentaire et partielle. Que signifie cette perte ?

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