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Ruth Scheps
docteur en génétique moléculaire
The Weizmann Institute of Science
Published on 3 April 2020 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0498
Viewed globally, the life of forms shows the same tendency to complexification for natural forms and for geometric forms resulting from mathematics or art, with a clear acceleration for the latter in modern times. Since the beginning of the 20th century, geometric advances (non-Euclidean geometries, catastrophe theory, algorithmic geometry, fractal theory) have inspired artists, particularly those of geometric abstraction through all its avatars – from suprematism to digital art, via optical art, kinetic art, conceptual art and minimalism. This article addresses the "life of forms" in multiple ways: the respective status of form and formation in nature, the arts and the sciences; the role of time and movement in the perception of forms; the difficulty of the idea of form, at extreme dimensional scales; the relevance of the notions of edge and content as determining criteria of mathematical or artistic forms; the limits of the geometric approach to the knowledge of forms. Finally, the hypothesis will be put forward of a life of forms that goes beyond geometry and requires a sensory or spiritual approach.
Envisagée globalement, la vie des formes montre une même tendance à la complexification pour les formes naturelles et pour les formes géométriques résultant des mathématiques ou de l’art, avec une nette accélération pour ces dernières à l’époque moderne. Depuis le début du XXème siècle, les avancées géométriques (géométries non-euclidiennes, théorie des catastrophes, géométrie algorithmique, théorie fractale) ont inspiré les artistes, en particulier ceux de l’abstraction géométrique à travers tous ses avatars – du suprématisme jusqu’à l’art numérique, en passant par l’art optique, l’art cinétique, l’art conceptuel et le minimalisme. Cet article aborde la « vie des formes » de façons multiples : statuts respectifs de la forme et de la formation dans la nature, les arts et les sciences ; rôle du temps et du mouvement dans la perception des formes ; difficulté de l’idée de forme, aux échelles dimensionnelles extrêmes ; pertinence des notions de bord et de contenu en tant que critères déterminants des formes mathématiques ou artistiques ; limites de l’approche géométrique pour la connaissance des formes. On avancera enfin l’hypothèse d’une vie des formes excédant la géométrie, et exigeant une approche sensorielle ou spirituelle.
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