Social Sciences and Humanities > Home > Art and Science > Issue 1 > Article
Jean-François Bodart
Université de Lille - CNRS
Adèle Tilouine
Université de Lille - CNRS
Camille Vandromme
Université de Lille - CNRS
Christine Vandromme
Lalo-Clément school
Corentin Spriet
Université de Lille - CNRS
Published on 23 March 2021 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0632
« Cellular Heroes » is an interdisciplinary project that involved 240 schoolchildren as well as teachers from the Grand Lycée Franco-Libanais of Beyrouth, and four external experts, scientists and / or artists from the University of Lille and the CNRS. Using information from researchers and teachers, schoolchildren discovered that cells organize themselves into tissues to perform functions. Based on their observations and the photographs of animal tissue sections, they were called to describe imaginary characters. The technical analysis of the materials enabled them to imagine characters with mythological dimensions, based on the knowledge that the schoolchildren had acquired about the cells observed. Each of these heroes was the subject of a multilingual description (French, Arabic, English), based on the characteristics specific to the selected microscopic elements. « Cellular Heroes » engaged schoolchildren to become aware of the importance of the recognition of scientific methods, artistic and creativity approaches which are to be placed among the fundamental skills to be acquired during their individual career. Here are Contextual elements presented and discussed main elements regarding artistic and pedagogical approaches employed in relation to histology, as well as the methodology used during this project. The "cellular heroes" were promoted by an exhibition, the creation of a virtual gallery, and benefited from strong institutional support from the “mission laïque française” and the Middle East ” Agence pour l’enseignement français à l’étranger”.
« Héros cellulaires » est un projet inter-degré multidisciplinaire qui a associé 240 élèves, des professeurs du Grand Lycée Franco-Libanais de Beyrouth, ainsi que quatre experts extérieurs, scientifiques et/ou artistes de l’Université de Lille et du CNRS. À l’aide des informations que les chercheurs et les enseignants leur ont apportées, les élèves ont découvert que les cellules s’organisent en tissus pour accomplir des fonctions. Ils ont détourné les photographies des coupes de tissus d’animaux pour faire émerger des personnages imaginaires. L’analyse technique des matériaux a permis d’imaginer des personnages aux dimensions mythologiques, à partir des connaissances que les élèves avaient acquises au sujet des cellules observées. Chacun de ces héros a fait l’objet d’une description plurilingue (français, arabe, anglais), à partir des caractéristiques propres à l’élément microscopique sélectionné. « Héros cellulaires » a permis aux élèves de prendre conscience de l’importance des démarches scientifiques, artistiques, et de la créativité qui constituent des compétences fondamentales à acquérir durant leur parcours individuel. Sont présentés ici des éléments de contexte concernant des approches artistiques et pédagogiques employées en relation avec l’histologie, ainsi que la méthodologie utilisée durant ce projet. « Héros cellulaires » a été valorisé par une exposition, la création d’un musée virtuel et a bénéficié d’un fort relais institutionnel par la mission laïque française et l’Agence pour l’enseignement français à l’étranger (aefe) Proche-Orient.
histology pareidolia pedagogy creativity cellular tissue interdisciplinary workshop
histologie paréidolie pédagogie créativité tissu cellulaire interdisciplinaire atelier