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Thomas Golsenne
Université de Lille
Published on 21 July 2021 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0712
Based on Louise Lawler’s photograph Pollock and Tureen (1984), my intervention consists in examining, first, how the opposition between fine and decorative arts has been structured, in European art theory, using the conventional hierarchy of gender. Thus the decorative arts are traditionally associated with the feminine and the fine arts with the masculine. But in Lawler’s critical and postmodern art project, these hierarchical oppositions are cleverly challenged. The decorative arts and the field of ornament can then be seen in a much more positive light, expressing vitality as it is currently understood in philosophy, the social sciences and the life sciences.
À partir de la photographie de Louise Lawler, Pollock and Tureen (1984), mon intervention consiste à examiner, d’abord, comment l’opposition entre les beaux-arts et les arts décoratifs s’est structurée, dans la théorie de l’art européenne, en utilisant la hiérarchie conventionnelle des genres. Ainsi les arts décoratifs sont-ils traditionnellement associés au féminin et les beaux-arts, au masculin. Mais dans le projet artistique critique et postmoderne de Lawler, ces oppositions hiérarchiques sont habilement remises en cause. Les arts décoratifs et le domaine de l’ornement peuvent alors être perçus d’une manière beaucoup plus positive, exprimant la vitalité telle qu’elle est considérée actuellement dans la philosophie, les sciences sociales et les sciences de la vie.