Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 2 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities
Damien Douani
consultant
Thomas Michaud
Université du Littoral
Laurent Ponthou
Orange
Published on 17 March 2023 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2023.0953
Corporate science fiction consists of producing prospective videos featuring new services or technological innovations. Between 1997 and 2003, France Telecom R&D produced dozens of prospective scenarios, imagining the telecommunications technologies of the future. This article presents the history and characteristics of this original project thanks to the testimony of actors involved in the production of these short films. Moreover, in this article we view audiovisual fiction in a historical perspective by considering the extent to which they anticipate the emergence of design fiction, which is a creative technique that takes inspiration from science fiction to prototype new objects. Several iconic videos have demonstrated their ability to anticipate by several years major innovations such as telepresence, smartphones, voice control applications and many other Internet- and virtual-related technologies. These films essentially play an evangelistic role and have been used to test new concepts with future users.
La science-fiction d’entreprise consiste à créer notamment des vidéos prospectives mettant en scène de nouveaux services ou des innovations technologiques. France Télécom R&D a produit entre 1997 et 2003 des dizaines de scénarios prospectifs imaginant les technologies de télécommunications du futur. Cet article présente l’histoire et les caractéristiques de ce projet original grâce au témoignage d’acteurs impliqués dans la réalisation de ces courts-métrages. De plus, il place des fictions audiovisuelles dans une perspective historique en envisageant dans quelle mesure elles anticipèrent l’émergence du design fiction, cette technique de créativité reposant sur l’utilisation de la science-fiction pour prototyper de nouveaux objets. Plusieurs vidéos emblématiques ont démontré leur capacité à anticiper de plusieurs années des innovations majeures comme la téléprésence, les smartphones, les applications de commande vocale, et bon nombre de technologies relatives à Internet et au virtuel. Ces films ont essentiellement joué un rôle d’évangélisation et servirent à tester de nouveaux concepts auprès des futurs utilisateurs.
Prospective science fiction innovation Videos design fiction France Télécom R&D Telecommunications
Prospective science-fiction innovation Vidéos design fiction France Télécom R&D Télécommunications
Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 2 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities