Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Science fiction et conception de l’innovation > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities
Nicolas Minvielle
Audencia Business School
France
Remy Hemez
Officier de l’armée de Terre
Olivier Wathelet
Users Matter
Belgique
Published on 4 June 2019 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0391
Through the example of the infantryman, this article proposes methodological tools to exploit imaginaries from science fiction (film, manga, novel, comics, etc.) in a design approach. Based on a corpus of nearly 300 references, it shows that the imaginaries should be used in a differentiated way according to the medium that is considered and that it is possible to distinguish complementary context issues and use issues . The article discusses the different forms of strategic issues and compares the solutions proposed in these imaginaries with those taking place in the fields of the military industry. In conclusion, the article discusses issues concerning the circulation of imaginaries between cultural and military industries.
A travers l’exemple du fantassin, l’article propose des outils méthodologiques pour exploiter des imaginaires de la science-fiction (film, manga, roman, bédé, …) dans une démarche de conception. Sur base d’un corpus de près de 300 références, il montre que le recours aux imaginaires doit faire l’objet d’un traitement différentié selon le support dont il est question, et qu’il est possible de distinguer des enjeux de contexte et des enjeux d’usage qui sont complémentaires. L’article expose différentes formes d’enjeux stratégiques et compare les solutions proposées dans ces imaginaires avec celles ayant cours dans les champs de l’industrie militaire. En conclusions, l’article discute des enjeux de circulation des imaginaires entre industries culturelles et militaires.
Science fiction pop culture design fiction military methodology
Science-fiction culture populaire design fiction militaire méthodologie