Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 1 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities
Jean-Louis Ermine
Professeur émérite de Télécom Ecole de Management - Expert KM pour l’AIEA
Martial Jorel
Directeur du Management des Connaissances - IRSN
Pierre Saulais
Chercheur associé au Laboratoire LITEM - Institut Mines Télécom
Published on 4 January 2018 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2018.0198
This paper is dedicated to a real-life example of organizational innovation in a knowledge-intensive
enterprise, considered as a business project. This project aims to provide a company with a global knowledge
management plan (KM) shared by all actors in order to achieve a corporate culture revolution by injecting "KM spirit" The
paper begins with a presentation of the French Institute for Radioprotection and Nuclear Safety (IRSN) and the KM issue
regarding knowledge about nuclear safety, following recent accidents in Japan, the United States, etc. The different
conditions for success are presented (structured and proven methodology of knowledge management, project
management as an industrial program, commitment of the main actors in a business project). The implementation of the
KM plan shows the results already obtained and the prospects suggest how to extend the application of this KM plan to
the stimulation of innovation within the company.
L’objet du présent article est de montrer un exemple d’innovation organisationnelle dans une entreprise à
activités intenses en connaissances, sous la forme d’un projet d’entreprise consistant à doter une entreprise d’un plan
global de gestion des connaissances (KM) partagé par tous les acteurs afin de réaliser une révolution dans la culture
d’entreprise en y injectant « l’esprit KM ». Le papier débute par une présentation de l’Institut français de Radioprotection
et de Sûreté Nucléaire (IRSN) et de la problématique KM dans les connaissances relatives à la sûreté nucléaire, faisant
suite aux accidents récents au Japon, aux Etats Unis, … Les différentes conditions de succès sont présentées
(méthodologie structurée et éprouvée de gestion des connaissances, traitement du projet en programme industriel,
engagement des principaux acteurs dans un projet d’entreprise). La mise en action du plan KM montre les résultats déjà
obtenus et les perspectives suggèrent comment étendre l’application de ce plan KM à la stimulation de l’innovation dans
l’entreprise.
Knowledge management organizational innovation knowledge books knowledge-based innovation process enterprise repository strategic capabilities critical knowledge
processus Gestion des connaissances innovation organisationnelle livres de connaissances innovation fondée sur les connaissances référentiel d’entreprise capacités stratégiques connaissances critiques
Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 1 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities