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Related domain(s) : Social Sciences and Humanities
Julian Alvarez
Université Polytechnique Hauts-de-France
Published on 17 May 2024 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1164
This chapter presents two socio-technical systems that combine the use of serious games, especially digital ones, with design thinking. The aim of this approach is to test whether such a combination is possible. To this end, we conduct a comparative study of two serious games in which we were involved. Through a reflexive approach and by mobilizing surveys and field studies, the approach is not only feasible, but also allows for a good complementarity between game phases and design thinking. However, the way in which the game activity is conceived seems essential to achieve this. In fact, the strategy of combining these two phases is more effective than superimposing them.
Cet article présente deux dispositifs sociotechniques où l’emploi du jeu sérieux, notamment de type numérique, associe du design thinking. Cette démarche vise à éprouver si une telle association est possible. Pour ce faire, nous conduisons une étude comparant deux jeux sérieux pour lesquels nous avons été impliqués. Via une approche réflexive et en mobilisant des enquêtes et études de terrain, l’approche est non seulement viable, mais permet une bonne complémentarité entre phases de jeu et design thinking. Cependant, la manière de concevoir l’activité de jeu paraît essentielle pour y parvenir. En effet, la stratégie consistant à apposer ces deux phases s’avère plus efficace que celle visant à les superposer.
Serious games Serious Play Design Thinking Edutainment Video games Activities Game Design
Jeu sérieux Design thinking Ludopédagogie Jeux vidéo Activités Game Design
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