Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 3 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities
Thomas Michaud
Université du Littoral Côte d’Opale
France
Published on 17 May 2024 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1165
Design thinking is a method of creativity based on empathy, storytelling and prototyping. These three characteristics are explained in particular by Tim Brown, one of whose books, Change by design (2009) is studied precisely in this article which seeks to establish a connection with design fiction, this new approach to design based on prototyping from of the science fiction imaginary. The Near Future Laboratory book The Manual of Design Fiction (2022) serves as a reference for analyzing the links between design fiction and design thinking. The Esoldat project is an example of design fiction whose function is notably to produce foresight. Science fiction and design thinking make it possible to extract the imaginary of organizations and create stories to optimize strategic discourse. Design fiction would therefore benefit from turning to design thinking methods to further improve a methodology oriented towards the implementation of innovation policies using the imaginary of experts, but also of organizational employees.
Le design thinking désigne une méthode de créativité reposant sur l’empathie, le storytelling et le prototypage. Ces trois caractéristiques sont notamment explicitées par Tim Brown, dont un des livres, L’esprit design (2009) est étudié précisément dans cet article qui cherche à établir une filiation avec le design fiction, cette nouvelle approche du design reposant sur le prototypage à partir de l’imaginaire science-fictionnel. Le livre du Near Future Laboratory The Manual of Design Fiction (2022) sert de référence à l’analyse des liens entre design fiction et design thinking. Le projet Esoldat est un exemple de design fiction dont la fonction est notamment de d’appuyer une démarche prospective. Science-fiction et design thinking permettent d’extraire les imaginaires des organisations et de créer des histoires permettant d’optimiser le discours stratégique. Pouvons-nous tirer de ces textes des éléments de généalogie et de prospective du storytelling institutionnel ? Le design fiction pourrait avoir intérêt à se tourner vers les méthodes du design thinking pour améliorer encore une méthodologie orientée vers la mise en place de politiques d’innovation utilisant l’imaginaire des experts, mais aussi des employés des organisations.
Design fiction design thinking Science fiction Esoldat Innovation Imaginaire
Design fiction Design thinking Science-fiction Esoldat Innovation Imaginary
Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 3 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities