exit

Engineering and Systems   > Home   > Technology and Innovation   > Issue 3   > Article

Related domain(s) : Social Sciences and Humanities  

Participation experience in a codesign process : analysis of the course-of-action of three actors

Codesign d’une solution en cybersanté : cartographie et dynamique de l’expérience de trois participants


Mélanie Tremblay
École nationale d’administration publique (ENAP)
Canada

Christine Hamel
Université Laval
Canada

Anabelle Viau-Guay
Université Laval
Canada

Dominique Giroux
Université Laval
Canada



Published on 17 May 2024   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1168

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Codesign, or the involvement of target users in the design of a product or service, is promising but does not guarantee the achievement of objectives. Drawing on the latest work from the course of action [THE 15], we examined the experience of three people who participated in codesign sessions in cyberhealth. Our analysis resulted in maps of these individuals’ experiences, which visually represent the dynamics of their experience and highlight what was significant from their point of view. Our results suggest that participants were strongly mobilized by the reinterpretation of elements they believed were shared in their communities. They were concerned with systemic issues that, although complementary, questioned the solution proposed for the cogesign project. Our results lead us to propose three avenues to explore to optimize the codesign process.

Le codesign, ou la participation de l’utilisateur visé par un produit ou service à la conception est prometteuse, mais ne garantit pas pour autant l’atteinte des objectifs. Mobilisant les plus récents travaux du cours d’action [THE 15], nous avons examiné l’expérience de trois personnes ayant pris part à des séances de codesign en cybersanté. Notre analyse a permis d’obtenir des cartographies de l’expérience de ces personnes qui présente visuellement la dynamique de leur expérience et souligne ce qui a été significatif de leur point de vue. Nos résultats suggèrent que les participants ont été fortement mobilisés par la réinterprétation des éléments qu’ils croyaient partagés dans leurs communautés. Ils étaient préoccupés par des problèmes systémiques qui, bien que complémentaires, remettaient en question la solution envisagée pour le projet de codesign. Nos résultats nous mènent à proposer trois pistes à explorer pour optimiser la démarche de codesign.

codesign experience course-of-action experience mapping e-health

codesign cours d’action cartographies de l’expérience cybersanté