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The human body as it is (mis)treated in science-fiction motion pictures

Le corps humain tel qu’il est (mal)traité dans le cinéma de science-fiction


Olivier Parent
Le Comptoir Prospectiviste



Published on 15 March 2024   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1129

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Through a prospective reading of a science fiction movies selection, the author examines the evolution of the relationship that our so-called modern societies have with the human body — between research and phantasms, contemporary ethics and new ontology, contemporary expectations and future challenges. The films on which the author relies are Gattaca (1997, directed by Andrew Niccol), Blade Runner (1982, by Ridley Scott), Morgan (2016, Luke Scott), Repo Men (2010, Miguel Sapochnik), Terminator: Dark Fate (2019, Tim Miller), Selfless (2015, Tarsem Singh) and Chappie (2015, Neill Blomkamp). He thus tackles three key subjects such as they are dealt with in the speculative futures of these films, but which have their roots in our present: the genetic revolution and the risks of eugenics, the biomechanical revolution and the commercial temptation and, finally, a human ontology disrupted by the emergence of new alterities. In conclusion, the author offers an interpretation of the evolution of these relationships to the body, which he calls ―From sacred body to merchandised body‖.

Au travers d’une relecture prospective d’une sélection de films de science-fiction, l’auteur examine l’évolution des rapports que nos sociétés dites modernes entretiennent avec le corps humain — entre recherches et fantasmes, éthique contemporaine et nouvelle ontologie, attentes contemporaines et enjeux d’avenir. Les films sur lesquels l’auteur s’appuie sont Bienvenue à Gattaca (1997, réalisé par Andrew Niccol), Blade Runner (1982, par Ridley Scott), Morgane (2016, Luke Scott), Repo Men (2010, Miguel Sapochnik), Terminator : Dark Fate (2019, Tim Miller), Renaissances (2015, Tarsem Singh) et Chappie (2015, Neill Blomkamp). Il aborde ainsi trois sujets clés tels qu’ils sont traités dans les futurs spéculatifs de ces films, mais qui ont bien leurs racines dans notre présent : la révolution génétique et les risques d’eugénisme, la révolution biomécanique et la tentation mercantile et, pour finir, une ontologie humaine bouleversée par l’émergence de nouvelles altérités. En conclusion, l’auteur propose une interprétation de cette évolution de ces relations au corps, qu’il nomme « Du corps sacré au corps marché ».

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