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Marc Jaillot
Université de la Polynésie française
marc.jaillot@gmail.com
Published on 5 August 2016 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2016.0102
Creativity is a new field of research compared to innovation and the final boundaries of creativity have not yet been clearly defined. Creativity and innovation have often been jointly used to describe product innovation through which companies obtain a “star” product as the single best idea. However, they haven’t been much used to study successful combinations of a multitude of ideas that result in entrepreneurial success. Nevertheless, this creative process can be hard to copy and can therefore be a competitive advantage. The purpose of this article is to explore the concept of entrepreneurial creativity to explain and describe its place and importance in small companies. We will first describe the concept of entrepreneurial creativity in a small business context. Then we’ll examine features that highlight the importance of creativity for entrepreneurs of small companies. The third part will rely on a complementary qualitative empirical research to provide insights and discuss the boundaries of entrepreneurial creativity.
La créativité est un domaine dont l’étude est plus récente que l’innovation et dont les contours et les contenus sont encore flous. La créativité et l’innovation sont souvent abordées conjointement pour décrire l’innovation orientée produit qui permet à une entreprise de détenir un produit « star », mais le sont beaucoup moins lorsqu’il s’agit d’étudier les combinaisons réussies de multitudes d’idées qui aboutissent à une réussite entrepreneuriale. Pourtant cette démarche créative peut être difficile à imiter et constituer de ce fait une protection de l’avantage concurrentiel. L’objectif de cet article consiste à questionner la notion de créativité propre à l’entrepreneuriat, afin de déterminer sa place et son importance au sein des petites entreprises. Une première partie consistera à préciser le concept de créativité entrepreneuriale et le contexte choisi. Nous pointerons ensuite les éléments mettant en avant l’importance de la créativité pour des entrepreneurs de PE, en nous appuyant sur une étude de cas empirique qui apportera une contribution à nos propos et ouvrira sur une discussion en dernière partie.
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