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Photography – a plural innovation?

La photographie, une innovation plurielle ?


Amandine Gabriac
Université de Paris/ Institut national de la propriété industrielle (INPI)



Published on 19 March 2020   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0485

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article sets to one side those brilliant inventors who are commonly thought of as pioneers, in favor of a more rounded reading of the innovation of photography over the course of the 19th century. Mapping the progress of innovation (here, understood as an investigation into the mode of existence of innovation, and as a vector for the development of technical culture) is told via an in-depth study that positions inventive activity as a specific moment of the innovation process. Patents are not only useful resources for inventors; they also bear testimony to continuous growth and specific trends. The study of the professions that deal with these issues – as much as the last stage, which seems to be the promotion and the disclosure of the inventions, as a rite of passage from invention to innovation – completes the activity of invention and offers another interpretation of photography, as a plural innovation linked to various factors, actors and issues.

Evacuer les figures tutélaires, les inventeurs géniaux, isolés, au profit d’une autre lecture plus globale de la photographie comme innovation au 19e siècle, tel est l’objet de cet article. La biographie d’innovation entendue ici comme un moyen de comprendre le mode d’existence des innovations et comme vecteur de développement de la culture technique, passe ici par l’étude de l’activité inventive comme moment spécifique du processus d’innovation. Les brevets d’invention apparaissent alors comme une ressource au service des inventeurs mais aussi comme témoins des améliorations continues et de certaines tendances. L’étude des professions se saisissant de ces problématiques autant que la dernière étape que semble être la promotion et la divulgation des inventions, comme mode de passage de l’invention vers l’innovation, viennent compléter l’activité d’invention et offrent une relecture de la photographie comme innovation plurielle répondant de divers facteurs, acteurs et enjeux.

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