Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 1 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities
Florence Bazzaro
Univ. Bourgogne Franche-Comté
Yann Meyer
Univ. Bourgogne Franche-Comté
Published on 13 January 2020 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0447
For several years now, we have seen a need to develop sustainable, responsible and environmentally
friendly policies. This has led to a legislative framework guiding the design of a product, service or system, particularly at
the company level. However, this framework is not well suited to studies conducted in the academic environment, leaving
the researcher alone to face his or her own responsibilities without tools to help develop his or her intellectual approach.
This article proposes a methodology, adapted to researchers in a particular field of activity, allowing them to question and
think about the social and environmental issues related to the subjects of their study. As an example, our approach is
applied to a study case: smart composite structures.
La nécessité de développer des politiques durables, responsables et respectueuses de l’environnement a
émergé dans le débat public depuis plusieurs années et a permis d’aboutir à un cadre législatif accompagnant la conception
d’un produit, d’un service ou d’un système, notamment au niveau des entreprises. Cependant, ce cadre est peu
adapté aux études menées dans le milieu académique laissant le chercheur seul face à ses propres responsabilités sans
outil lui permettant de nourrir sa réflexion. Cette article propose une approche méthodologique, adaptée aux chercheurs
d’un domaine d’activité particulier, lui permettant de s’interroger et de mener une réflexion sur les enjeux sociaux et environnementaux
liés aux objets de son étude. Pour illustrer notre propos, le cas des structures composites instrumentées
est étudié.
Eco-innovation story-telling life cycle smart composite structures
Eco-innovation scénarisation cycle de vie structures composites instrumentées
Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 1 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities