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Innovation culture in French organizations

La culture d’innovation dans les organisations françaises


Muriel Davies
LINEACT École d’Ingénieurs du CESI Nanterre et LATI Université Paris-Descartes

Stéphanie Buisine
LINEACT École d’Ingénieurs du CESI Nanterre et LATI Université Paris-Descartes



Published on 5 September 2017   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2017.0160

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

From a macroeconomic point of view, there is a consensus that innovation must be developed. In France, organizations focus their innovation efforts mainly on research and development, while other strategies are more effective. A reason might be that innovation indicators and incentives deal with investment rather than performance. Recently, in France, innovation was planned to be developed through culture. We propose here an organizational innovation culture model, structured around five dimensions. The first three dimensions refer to innovative people: managers, teams and individuals. The others are more philosophical: on one hand, a favourable organizational context,
and on the other, multiple and simple relationships with the environment. Depending on its culture, an organization can integrate state discourse around innovation differently: as the statement of an integrated organizational value, as a vital constraint, or as a paradoxical injunction.

D’un point de vue macroéconomique, il y a consensus quant à la nécessité d’innover. En France, les organisations concentrent leurs efforts d’innovation essentiellement sur la R&D, alors que d’autres stratégies sont plus efficaces. Cette situation peut être liée à la nature des indicateurs et des incitations à l’innovation, centrés sur les investissements réalisés plutôt que sur la performance. Pour innover, une tendance récente propose de développer une culture favorable. Nous proposons donc une modélisation de la culture d’innovation dans les organisations, structurées autour de cinq dimensions. Les trois premières dimensions font référence aux gens : managers, équipes et individus innovants. Les deux autres sont d’ordre plus philosophique : d’une part le contexte organisationnel favorable, d’autre part la multiplicité et la facilité des relations avec l’environnement. Une organisation, en fonction de sa culture, peut intégrer le discours étatique sur l’innovation de différentes façons : comme l’énoncé d’une valeur organisationnelle déjà intégrée, comme une contrainte vitale, ou comme une injonction paradoxale.

innovation France Organizational culture People Philosophy

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