exit

Engineering and Systems   > Home   > Technology and Innovation   > Issue 2   > Article

Related domain(s) : Social Sciences and Humanities  

Industrial innovators: the loneliness of the long distance runner

Innover en entreprise : la solitude du coureur de fond


Michel Moruzzis
Consultant



Published on 14 October 2016   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2016.0107

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

To sum up the state of innovation in French industries, it could be said that “Smart ideas give poor returns”.
After almost forty years spent in advanced studies, the author realized that industrial innovators must be tough long distance runners, and that many obstacles are paving their way. Then he thought that his experience could be used to highlight and explain this point of view. Starting from the description of three cases from his own work, the author attempts to describe more general obstacles which are probably affecting many industrial companies. Finally, the author concludes that innovation in French industrial companies should be considered more seriously and as a part of the company’s DNA. He also believes that management is probably the domain in which companies really need innovation. As a conclusion, the author would be delighted should this analysis stimulate companies to much more practice team sports to innovate.

« Le rendement des idées est faible » ; si ce constat résume l’état de l’innovation dans les entreprises industrielles
françaises, il cache la réalité des difficultés des innovateurs. Au terme d’une carrière de presque quarante ans consacrée
aux études amont, l’auteur voit effectivement l’innovation comme une course de fond, la plupart du temps en solitaire et
soumise à de nombreux freins. Pour l’expliquer, l’auteur présente trois exemples tirés de sa propre expérience professionnelle
et il en extrait une analyse plus générale des différents freins à l’innovation. De cette analyse, l’auteur conclut que pour
se développer, une entreprise industrielle doit considérer l’innovation comme un élément de son ADN et que finalement c’est dans le domaine du management que les entreprises ont le plus besoin d’innovation. Si cette analyse peut inciter les entreprises industrielles à pratiquer les sports d’équipe pour innover, alors ce témoignage aura atteint son objectif.

Invention and innovation innovation and industrial companies obstacles to innovation fear of innovation management of innovation innovative management

Invention et innovation innovation et entreprise peur d’innover difficulté à innover freins à l’innovation gouvernance de l’innovation management innovant