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Angela Barthes
Université d’Aix-Marseille Laboratoire ADEF
Published on 9 August 2017 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0363
The "educations for" emanate from international authorities, set in charge of societal issues, and position at least partially in the political arena. It is thus a question of wondering about the curriculaires conditions allowing to counter the risks of normative drift to aim towards a political citizenship. The approach(initiative) leans on the methods of the critical thought, raises(finds) four necessary skills, proposes concrete tools to implement(operate) them (epistemology, social representations, bibliography, formalization of criteria, systematic steps(initiatives) of search for meaning), and also show what it gives within the framework of the education to the sustainable development.
Les « éducations à » émanent des instances internationales, prennent en charge des questions de société, et se positionnent au moins partiellement dans le champ politique. Il s’agit donc de s’interroger sur les conditions curriculaires permettant de contrer les risques de dérives normatives pour tendre vers une citoyenneté politique. La démarche s’appuie sur les méthodes de la pensée critique, relève quatre habiletés nécessaires, propose des outils concrets pour les mettre en oeuvre (épistémologie, représentations sociales, bibliographie, formalisation de critères, démarches systémiques de recherche de sens), et montre aussi ce que cela donne dans le cadre de l’éducation au développement durable.
Curriculum political education method citizenship education for sustainable development
Curriculum éducation politique méthode citoyenneté éducation au développement durable