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Jean-Marc Lange
LIRDEF Université de Montpellier
Published on 9 August 2017 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0364
Education for sustainable development is part of the mainstream of global education. It is probably the most visibly political. It is indicative of the tensions that also exist in other education for. Consequently, its acceptance as a curriculum and its implementation cannot be carried out without its legitimation by a referential metanarrative. To what kind of metanarrative do the actors and stakeholders of this education refer? How do we think about these questions from a curricular point of view and from a didactic point of view? It is these questions that this article proposes to take charge of, not for the purpose of completion or completeness, but for the purpose of initiating new research perspectives.
Parmi l’ensemble des éducations à, celle au développement durable est probablement la plus explicitement et visiblement politique. En cela elle est révélatrice des tensions existant également dans les autres éducations à. De ce fait, son acceptation comme curriculum et sa mise en oeuvre ne peuvent s’effectuer sans sa légitimation par un métarécit référent. Pour autant, de quel(s)métarécit(s) le développement durable est-il porteur ? A quel métarécit se réfèrent les acteurs et parties prenantes de cette éducation ? Comment penser ces questions d’un point de vue curriculaire et d’un point de vue didactique ? Ce sont ces questions que cet article se propose de prendre en charge, dans un but, non de clôture ou d’exhaustivité, mais dans celui d’initier de nouvelles perspectives de recherche.
Education for sustainable development curriculum referent didactic metanarrative
Education au développement durable curriculum référent didactique métarécits