exit

Social Sciences and Humanities   > Home   > Journal

Educations

Educations




Edu - ISSN 2632-590X - © ISTE Ltd

Aims and scope

Objectifs de la revue

The Educations journal is a space for reflection on educative issues beyond disciplinary and institutional boundaries and divisions. The aim of this journal is to enable authors to present articles that concern forms of « education », making it possible to examine their dynamics of emergence, their novelty, continuity or rupture nature.


This journal is a place to share practices and ideas for researchers but also for teachers, trainers and instructional designers. Authors can submit work focused on educational, pedagogical, didactic and curricular aspects.

La revue Educations est un espace de réflexion sur les enjeux éducatifs au-delà des frontières et des clivages disciplinaires et institutionnels. L’objectif de cette revue est de permettre aux auteurs de présenter des articles sur les formes d’ « éducations » permettant d’interroger leurs dynamiques d’émergence, leur caractère de nouveauté, de continuité ou de rupture.


Cette revue constitue un lieu de partage des pratiques et des réflexions pour les chercheurs mais également pour les enseignants, formateurs et ingénieurs pédagogiques. Les auteurs peuvent soumettre des travaux axés sur des aspects éducatifs, pédagogiques, didactiques et curriculaires.

 

 

Processus de sélection des articles et d’évaluations par des pairs

Le processus se déroule en 4 étapes avec des délais courts afin que la décision finale soit rendue dans un délai maximum de 4 mois :

1. A réception des articles les rédacteurs en chef établissent une première sélection afin d’éliminer les articles dont la qualité ou le contenu semblent loin des objectifs de la revue. Un accusé de réception est alors envoyé aux auteurs (15 jours maximum).

2. Dans le cas d’une acceptation de l’étape 1, les rédacteurs en chef choisissent un membre du comité éditorial (appelé éditeur) selon la thématique de l’article (ou un rédacteur associé dans le cadre d’un numéro spécial ou d’un dossier thématique). L’éditeur est en charge de piloter la procédure d’évaluation par des pairs (2 évaluateurs externes minimums).

3. A la réception des rapports d’évaluation l’éditeur et les rédacteurs en chef décident de la suite à donner à l’article (Acceptation, Publication après corrections, Refus). En cas de contradiction entre les deux rapports des évaluateurs externes, l’article sera soumis à un membre du comité de rédaction pour une évaluation complémentaire avant décision.

4. Un courriel est envoyé aux auteurs afin de leur signifier le résultat de l’évaluation. Les expertises ayant servies à fonder la décision sont également envoyées aux auteurs. La décision est sans appel. En cas de « Publication après corrections » les auteurs ont un délai court (2 à 4 semaines) pour procéder aux corrections. La version modifiée (accompagnée d’une lettre précisant la prise en compte par les auteurs des demandes formulées) est alors transmise à l’éditeur qui vérifie la pertinence des modifications. Si les corrections ne paraissent pas satisfaisantes, le comité de rédaction est consulté et peut refuser la publication de l’article.

 

 

Journal issues

2017

Volume 17- 1

Issue 1

2018

Volume 18- 2

Issue 1

2019

Volume 19- 3

Issue 1

2020

Volume 20- 4

Special issue
Special issue

2021

Volume 21- 5

Issue 1

Recent articles

Territorial dynamics study of a co-constructed curriculum of education for sustainable development in France

The official texts concerning education for sustainable development (ESD) in France define the main principles of this transversal education and do not take the form of a formalized curriculum. Moreover, the focus is on the (...)


Territories and collective skills in heritage education in France

In France, territories are increasingly carrying educational functions despite a fairly centralized education policy.Local heritage education is an example of the evolution of the relationship between school and territory (...)


What is the integration of local heritage in french education?

The gradual introduction - more or less formalized - from 1945 to the present day of the resources of the local territory in education in France, appeared to be a condition for the emergence of heritage education. We will (...)


Questioning heritage education: what ethics, what epistemology, for what problematization?

One of the specificities of the educations for is to inextricably combine knowledge with values imported from the socio-political sphere. This poses the ethical problem of their justification: how to avoid making education (...)


Heritage education partnerships between teachers and stakeholders in a regional natural park: from the competence of a collective to a collective competence

In French primary schools, partnership projects with regional natural park stakeholders allow us to reconcile formal and informal heritage education approaches. Based on partnership practices of educational actors (teachers (...)


Collectively building knowledge to educate about heritage: the example of an innovative educational course in rural areas

In the current European economic context, the French tourist offer must develop innovative digital services (Boiron, 2014). This stake is all the morepresent since it is a question of being part of a “digital visual culture” (...)


Editorial Board


Editors in chief

Marco BARROCA-PACCARD
Université du Québec en Outaouais
Canada
marco.barroca-paccard@uqo.ca


Jean-Marc LANGE
Université de Montpellier
jean-marc.lange@umontpellier.fr


Co-Editors 
 

Angela BARTHES
Université d’Aix-Marseille
angela.barthes@univ-amu.fr


Dominique BERGER
Université Claude Bernard-Lyon 1
dominique.berger@univ-lyon1.fr


Céline CHAUVIGNE
Université de Nantes
celine.chauvigne@univ-nantes.fr


Sylvie CONDETTE
Université de Lille
sylvie.condette@univ-lille.fr

 

Eric DELAMOTTE
Université de Rouen
eric.delamotte@univ-rouen.fr


Stephanie DEMERS
Université du Québec en Outaouais
Canada
stephanie.demers@uqo.ca


Fadi EL-HAGE
CEEDD - Université Saint-Joseph
Liban
doyen-fsedu@usj.edu.lb


Philippe HERTIG
Haute école pédagogique Vaud
Suisse
philippe.hertig@hepl.ch


Layout Guidelines


  Submit a paper