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Dawser Zineddine
Université virtuelle de Tunis
Tunisie
Ahlem Jelalia Kchaou
Université virtuelle de Tunis
Tunisie
Sameh Hrairi
Université virtuelle de Tunis
Tunisie
Jean-Marc Lange
Université de Montpellier
France
Published on 14 April 2025 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2025.1276
This article presents an exploratory analysis in search of the common representation of Tunisian SVT teachers on the issue of water and water resource management, based on the method of the structural theory of representations transposed to the sciences of education and training. With this in mind, an assessment of the process of focusing, deducting, supplementing and distorting has made it possible to understand societal logic by comparing indicators relating to virtual water (blue water, green water and grey water) in national and international reference systems. The knowledge not retained is taken into account in a training program. A triad of data collection tools (question, interview and photo-expression) gave an idea of the evolution of the sample’s social representation after the implementation of the experimental training scheme, and led to a measurement of its efficiency. This study provided food for thought on the value of the trainees’ social representations into account when designing a training curriculum adapted to the Anthropocene, with a view to outlining some benchmarks for renewed training in education for sustainable development in the form of curricular guidelines in education for sustainable development.
Cet article présente une analyse exploratoire à la recherche de la représentation commune d’une cohorte d’enseignants tunisiens en Sciences de la Vie et de la Terre (SVT) sur la question de l’eau et de la gestion des ressources hydriques en se basant sur la méthode de la théorie structurale des représentations d’Abric transposée en sciences de l’éducation et de la formation par Barthes et Alpe. Dans cette optique, l’évaluation du processus de focalisation, de défalcation, de supplémentation et de distorsions a permis de comprendre la logique sociétale à partir de la comparaison des indicateurs relatifs à l’eau virtuelle (eau bleue, eau verte et eau grise) dans la représentation sociale avec un référentiel national et un autre international, les savoirs non retenus sont pris en compte dans un dispositif de formation. L’utilisation d’une triade d’outils d’investigation (questionnaire, entretien et photo-expression) a permis de donner une idée sur l’évolution de la représentation sociale initiale du public cible après la mise en place du dispositif de formation expérimental et a conduit à mesurer son efficience. Cette étude a permis alors de donner une réflexion sur l’intérêt de la prise en compte des représentations sociales des formés lors de la conception d’un curriculum de formation rénové et adapté à l’Anthropocène dans la perspective de tracer quelques repères de formation en éducation au développement durable sous forme de balises curriculaires en EDD.
Training Curriculum Education for sustainable development training system social representations professional identity water water resource management
Formation Curriculum Education au développement durable dispositif de formation- représentations sociales identité professionnelle eau gestion des ressources hydriques