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Arnaud de Morgny
École de Guerre Économique
France
Received: 09 February 2024
Accepted: 21 February 2024
Published on 23 February 2024 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1087
In representative democracies, access to power is achieved through elections. Thus, actors in the political field, through the discursive modes they use, use the techniques of cognitive warfare to shape the representations and perceptions of public opinion and its electorate component. The goal is to obtain cognitive superiority over their adversaries in the minds of the electorate. We will clear up the use of the concepts and techniques of cognitive warfare in the French political field in its rhetorical and ideological aspects as tools of cognitive superiority. We will analyse the search for cultural hegemony as a pursuit of mass cognitive encirclement.
En démocratie représentative, l’accès au pouvoir se fait au moyen d’élections. Ainsi les acteurs dans le champ politique, par les modes discursifs qu’ils utilisent, ont recours aux techniques de la guerre cognitive afin de façonner les représentations et les perceptions de l’opinion publique et de sa composante électrice. Il s’agit d’obtenir une supériorité cognitive sur leurs adversaires dans l’esprit du corps électoral. Nous débroussaillerons le recours aux concepts et techniques de la guerre cognitive dans le champ politique français dans ses aspects rhétoriques et idéologiques comme outils de supériorité cognitives. Nous analyserons la recherche de l’hégémonie culturelle comme poursuite d’un encerclement cognitif de masse.
cognitive actions cognitive warfare electorate hegemony ideology public opinion rhetoric
actions cognitives guerre cognitive hégémonie idéologie opinion publique rhétorique corps électoral