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The road of bifurcating paths in the prehistoric representation of the female body: the appearance of geometrization and the conservation of roundness

Le chemin des sentiers qui bifurquent dans la représentation préhistorique du corps féminin : l’apparition de la géométrisation et la conservation de la rondeur


Ernesto Di Mauro
Università Sapienza
Italie



Published on 10 November 2022   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2022.0892

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The Venuses of Paleolithic and Neolithic arts are magnificent. They represent a "first time" for men to express their vision of the female body. They were representations without all the filters that the culture would have imposed on them later. Tracing the evolution of these images back to us allows us to penetrate a unitary thought where sex, the mystery of life and the throes of reproduction have long been confused in sophisticated simplicity. Sometimes the way of representing this unitary mystery changed and was expressed according to different codes. Can these codes provide a key to these distant minds? A little-studied example is the appearance around the beginning of the 3rd millennium B.C., in cultures distant from each other but all Mediterranean, of distinctly geometric forms. Sometimes geometry and opulence of forms coexisted, sometimes not. Tracing the evolution of these codes of representation is partly possible. An underestimated problem concerns the evaluation of the approach used to interpret these codes. A brief discussion of recent ways of approaching the description of literary and artistic reality can help us focus on this topic.

Les Vénus des arts paléolithique et néolithique sont magnifiques. Elles représentent une « première fois » pour les hommes qui expriment leur vision du corps féminin. C’étaient des représentations sans tous les filtres que la culture leur aura imposés plus tard. Retracer l’évolution de ces images jusqu’à nous permet de pénétrer une pensée unitaire où le sexe, le mystère de la vie et les affres de la reproduction ont longtemps été confondus dans une simplicité sophistiquée. Parfois la manière de représenter ce mystère unitaire changeait et s’exprimait selon des codes différents. Ces codes peuvent-ils nous fournir une clé d’entrée dans ces esprits lointains ? Un exemple peu étudié est l’apparition vers le début du IIIe millénaire av. J.-C., dans des cultures éloignées les unes des autres mais toutes méditerranéennes, de formes nettement géométriques. Parfois géométrie et opulence des formes coexistaient, parfois non. Retracer l’évolution de ces codes de représentation est en partie possible. Un problème sous-estimé concerne la compréhension de l’approche employée pour interpréter ces codes. Une brève discussion des modalités récentes selon lesquelles la réalité littéraire et artistique a été approchée peut nous aider à mieux cerner ce thème.

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