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Philippe Duez
Université d’Artois et LEM UMR CNRS 9221
Published on 7 May 2021 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0651
In a report published in 2016, the French education and research inspectorate, following a negative evaluation of its research activity, proposed to the University of Artois (Region Hauts-de-France) to follow a niche strategy and join a bigger network of universities in order to reach a critical mass. This paper starts from an opposed vision to show that the inspectorate and the government use a distorted assessment to justify the superiority of an Anglo-Saxon model based on the “big is beautiful” concept and competition between universities. In such an environment, the University of Artois has chosen another strategy based on a commitment within the territories it is located in. It has also chosen to use the network effects linked with a good governance to mobilize the specific resources of the territories.
L’inspection générale de l’administration, de l’éducation nationale et de la recherche, dans son rapport de 2016, propose à l’Université d’Artois en partant de l’évaluation négative de sa recherche de mener une stratégie de niche et de s’insérer dans un ensemble universitaire plus grand pour atteindre la masse critique qui lui manque. Cet article prend le contrepied de ce rapport en montrant que l’inspection et la tutelle se basent sur une évaluation faussée pour justifier la supériorité d’un modèle anglo-saxon fondée sur le « big is beautifull » et la mise en concurrence des universités. Dans un tel climat l’université d’Artois a choisi une tout autre stratégie correspondant à l’engagement dans les territoires où elle est implantée. Elle a choisi aussi de faire jouer les effets de réseaux liés à une bonne gouvernance pour mobiliser des ressources spécifiques aux territoires.
strategy differentiation évaluation critical mass Commitment network governance
stratégie différenciation Evaluation masse critique Engagement réseau gouvernance
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