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Neoplatonic influence and the divine proportion in the works of Leonardo da Vinci

Influence Néoplatonicienne et « divine proportion » chez Léonard de Vinci


Annalisa Di Maria
Membre exécutif pour le Club de l’Unesco de Florence

Jean-Charles Pomerol
Professeur Émérite à Sorbonne Université

Nathalie Popis
Spécialiste de l’application des mathématiques dans l’art



Published on 29 September 2022   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2022.0878

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The influence of the neoplatonic Academy of Florence on the work of Leonardo da Vinci is shown. His fascination for the sacred geometry, the flower of life and especially the golden number appears in many Leonardo’s drawings and paintings. We also show that several sages of the Antiquity are portrayed as apostles in the Last Supper testifying that Leonardo was very interested in the culture of the neoplatonic Academy in search of a syncretism between Plato’s philosophy and Christianism. Finally, we show that the Vitruvian man is designed on the basis of two golden rectangles exactly like the ideal horse probably drawn at about the same time. (Cf. Arts et Sciences n°6, 2022, 48-54).

L’influence de l’Académie Néoplatonicienne de Florence sur l’oeuvre de Léonard de Vinci est mise en évidence. La fascination du Maître pour la géométrie sacrée, la fleur de vie et surtout le nombre d’or transparait dans ses nombreux dessins et peintures. La présence des sages de l’Antiquité, figurant les apôtres, dans le tableau de la Cène atteste d’un intérêt manifeste pour le néoplatonisme diffusé par l’Académie de Florence et de sa recherche d’un syncrétisme entre le platonisme (ou en tout cas l’Antiquité) et le christianisme. Nous montrons enfin que l’homme de Vitruve est construit sur la base de deux rectangles d’or, exactement comme le cheval idéal qui date probablement de la même époque (Voir Arts et Science n°6, 2022, 48-54).

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