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Cheikh Abdou Lahad Thiaw
Université Cheikh Anta Diop de Dakar
Published on 6 January 2021 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0591
The constant development of innovation networks (clusters and other related concepts) has forced major changes in the collaboration practices between firms and academics. By promoting innovation, these heterogeneous systems are considered to be the necessary tools for propelling the success and competitiveness of the economies of tomorrow. They are attracting growing interest from researchers and practitioners, but they also generate interest from governments. However, while they are very conducive to generating innovations, the lack of a marketing and market-oriented approach of collaborative projects within them limits their scope (dissemination and market adoption). These difficulties are notably linked to the consequences of the diversity of stakeholders’ strategic intentions and their lack of shared visions about the “market” aspects.This article examines the contributions of innovation marketing, applied to a collaborative context with interactions between companies and academics. It investigates the “market-pull” - “techno-push” innovation dilemma. It advocates giving marketing a key role as a transversal function within collaborative innovation projects, with the market as the common thread of its actions and a vector for the integration of innovations. We consider that successful collaborative innovation is based on a hybrid approach, focusing on the technological dimension while integrating market aspects.
Le développement incessant des réseaux d’innovation (clusters, pôles de compétitivité) a forcé des évolutions majeures dans les procédés de collaboration entre acteurs économiques et ceux de la recherche académique. Par la mise sur l’innovation, ces dispositifs hétéroclites sont les outils de propulsion du succès des économies de demain et suscitent un grand intérêt auprès des chercheurs et praticiens, mais aussi auprès des États. Toutefois si leur propicité aux innovations n’est plus à démontrer, l’absence d’une approche marketing et orientation marché des projets collaboratifs limite leur portée (diffusion et adoption par le marché). Ces difficultés sont notamment liées aux intentions stratégiques différenciées des acteurs et leur défaut de visions partagées autour des aspects « marché ». Cet article examine les apports d’un marketing de l’innovation appliqué dans un cadre d’interaction collaborative entre entreprises et universités et questionne la problématique du dilemme de l’innovation « Market-pull » « Techno-push ». Il préconise d’octroyer un rôle central au marketing en tant que fonction transversale des projets d’innovation collaboratifs, avec le marché comme fil conducteur de ses actions et vecteur d’intégration de l’innovation. Nous considérons que l’innovation collaborative performante est basée sur l’adoption d’une approche hybride privilégiant la dimension technologique tout en intégrant les aspects « marché ».
Innovation marketing Collaborative innovation Clusters Customer orientation Market technology
Marketing de l’innovation Innovation collaborative Clusters Orientation client Marché technologie
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