exit

Engineering and Systems   > Home   > Technology and Innovation   > Issue 3   > Article

Related domain(s) : Social Sciences and Humanities  

Journey to Open Science: A virtual escape game to raise public awareness of open science issues

Journey to Open Science : un escape game virtuel pour sensibiliser les citoyens aux enjeux de la science ouverte


Naoufel Bahroun
Université de Bordeaux

Frédéric Bouyssi
Chambre des métiers de région Nouvelle-Aquitaine

Katie Brzustowski-Vaïsse
Université de Bordeaux

Emmanuelle Floch-Galaud
Université de Bordeaux

Raphaël Marczak
LERASS – Université de Toulouse III Paul Sabatier



Published on 11 May 2023   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2023.0976

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The University Libraries of Nouvelle-Aquitaine have chosen to use an entertaining media tool to raise awareness among the general public regarding open science. “Journey to Open Science” was created by a multidisciplinary team with a methodology aiming for the perfect balance between pedagogy and fun, and based on game studies research. Early feedback demonstrates how suitable this approach was.

Les Bibliothèques Universitaires de Nouvelle-Aquitaine ont choisi d’utiliser un média ludique pour sensibiliser un large public à la science ouverte. Journey to Open Science a été créé par une équipe pluridisciplinaire avec une méthodologie visant au juste équilibre entre la pédagogie et le ludique, en s’appuyant sur la recherche en game studies. De premiers retours d’usage démontrent la pertinence de cette démarche.

Serious games Game studies pedagogy higher education open science User experience

Jeux sérieux Sciences du jeu pédagogie Enseignement supérieur science ouverte Expérience utilisateur