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Jean Girel
Artiste
Published on 21 July 2021 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0705
What I call my bestiary is neither an animal ceramic nor a ceramic decorated with animal patterns. I would rather call it a ceramic of phenomenons, in which animal is a pretext to find artistic solutions only by means of ceramic. Subject (animal type for instance) is clearly exposed in order to show what is expected. It is therefore the opposite of a ceramic made by chance. The useful aspect of my works (boxes, cups, vases...) is here every time, at least as reminder of a function : to preserve, to contain, to pour. The link with a potential use of a ceramic is a matter of ethic : I also expect it to be able to revive the memory of a ritual ceramic, of which meaning disappeared as myths were abandoned but could still be found as an echo. Bestiary is the way I chose to go back to the primordial sense of ceramic.
Ce que j’appelle mon bestiaire est loin d’une céramique animalière, et encore plus loin d’une céramique décorative à motifs animaliers. Il s’agit plutôt d’une céramique des phénomènes, où le sujet animalier est prétexte à la recherche d’équivalents plastiques de nature exclusivement céramique, le sujet étant clairement défini afin qu’il n’y ait pas d’équivoque sur la matière obtenue. C’est donc le contraire d’une céramique du hasard. Le caractère usuel de ces pièces (boîtes, coupes, vases…) est toujours présent, au moins dans le souvenir d’une fonction : préserver, contenir, verser. Ce lien avec un usage éventuel est pour moi presque un problème d’éthique : l’autre fonction que j’en attends est de réveiller la mémoire d’une céramique rituelle, dont le sens s’est perdu avec l’abandon des rites et des mythes, mais dont on peut percevoir parfois un lointain écho. Le bestiaire est la voie que j’ai choisie pour renouer avec le sens primordial de la céramique.
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