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Jean-Pierre Gasc
Museum National d’Histoire Naturelle - Paris
Published on 13 February 2019 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0331
One wonders about the universality of the individual religious fact that is socialized in the form of rituals and institutional religions. The cerebral hypertelism characteristic of the human being, consequence of bushy evolution of the great primates, is at the origin of both his success in real life made of struggles to overcome objective biological handi-caps, and a ‘vacuum work’ network neurons during sleep, producer of an imaginary life that escapes the will and erase the limit between living and dead persons. Conscious for this dual aspect and to maintain coherence, the human being appeals to the myths that he shares in his social life and that contribute to the cohesion of the communities. This leads to a ritualization that takes diverse forms of religions, often joined to drugs consuming. Artistic creation is a parallel path, an outflow for the over-sized brain, as is scientific intuition.
On s’interroge sur l’universalité du fait religieux qui est socialisé sous la forme de rituels et de religions institu-tionnelles. L’hypertélie cérébrale caractéristique de l’être humain, conséquence de l’évolution buissonnante des grands primates, est à l’origine à la fois de sa réussite dans la vie réelle faite de luttes pour surmonter des handicaps biologiques objectifs, et d’un « travail à vide » des réseaux neuroniques pendant le sommeil, producteur d’une vie imaginaire qui échappe à la volonté et efface la frontière entre vivants et morts. Conscient de cette dualité et afin de maintenir une cohé-rence, l’être humain fait appel aux mythes qu’il partage dans sa vie sociale et qui participe à la cohésion des communau-tés. Ceci aboutit à une ritualisation qui prend les formes diversifiées des religions, souvent associée à la prise de drogues. La création artistique constitue une voie parallèle, exutoire au cerveau surdimensionné, de même que l’intuition scientifique.