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[FORTHCOMING] Alternative practices: The example of natural textile dyeing with lichens, between a material for colouring and a material for inspiration

[À PARAITRE] Pratiques alternatives : L’exemple de la teinture naturelle en textile avec les lichens, entre matière à coloration et matière à inspiration


Aurélie Couvrat
Styliste Coloriste Teinturière



Validated on 25 June 2024   DOI : TBA

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The topic of bio-based colours is now at the heart of a number of theories particularly in relation to so-called "alternative" practices. Among these, natural dyeing offers many possibilities. This article focuses on the case of lichens, small symbiotic beings with astonishing colouring power. Their role is ambivalent – they are used for traditional purposes, but are also ideal for experimentation, opening up new creative possibilities. As well as being a colouring material, lichen is also a source of inspiration, particularly in the field of textile design. This study of an example of the dyeing process details the various stages from the garden to the kitchen, highlighting the importance of the procedure. Finally, a practical demonstration of combining two colouring materials (Evernia Prunastri lichen and yellow onions) illustrates some of the possibilities for exploration, underlining the diversity of parameters that can be used to develop the resultant colour palettes.

La thématique des couleurs biosourcées se trouve aujourd’hui au coeur de nombreux enjeux, notamment liés à des pratiques dites « alternatives ». Pami elles, la teinture naturelle offre de nombreuses possibilités. Il est ici principalement question du cas des lichens, petits êtres symbiotiques possédant un étonnant pouvoir colorant. Ambivalents, ils sont en effet employés au coeur d’usages traditionnels mais sont également très propices à l’expérimentation, menant ainsi à de nouvelles possibilités créatives. Au-delà d’une matière à coloration, le lichen devient ainsi matière à inspiration, notamment dans le domaine de la création textile. Une étude d’un exemple de processus tinctorial détaille les différentes étapes depuis le jardin jusqu’à la cuisine, mettant ainsi en lumière l’importance du cheminement. Enfin, une mise en pratique autour de l’association de deux matières colorantes (le lichen Evernia Prunastri et les oignons jaunes), illustre quelques possibilités d’exploration, soulignant la diversité des paramètres pouvant faire évoluer les palettes colorées ainsi élaborées.

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