Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 4 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities
Marcos Lima
SKEMA Business School
Patricia Baudier
EM Normandie Business School
Marie Haikel Elsabeh
Institut Mines-Télécom Business School
Michel Dalmas
ICD Business School
LARA Research Center
Published on 13 September 2024 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1208
This multi-case study analyzes the role of organizational factors influencing Industry 5.0 resilience during the early stages of the Covid-19 pandemic in France. McKinsey’s 7S framework is used to understand how eight French Small and Medium Enterprises belonging to the “Industrie du Futur” alliance adapted their strategy, structure, systems, skills, staff, shared values and management style while relying on their shared values to develop organizational agility and resilience. Our findings confirm that, even if technology systems were a key component of their response to the Covid-19 situation, human elements also played a central role in their ability to cope with the crisis. Our research also sheds light on the importance of stakeholder networks in an organization’s ability to adapt and prosper during crises. The resulting framework could help companies to develop a human-centric approach to agility and resilience.
Cette étude multi-cas analyse le rôle des facteurs organisationnels influençant la résilience de l’industrie 5.0 au cours des premières phases de la pandémie de Covid-19 en France. Le cadre 7S de McKinsey est utilisé pour comprendre comment huit petites et moyennes entreprises françaises appartenant à l’alliance "Industrie du Futur" ont adapté leur stratégie, structure, systèmes, compétences, personnel, vision et style de management tout en s’appuyant sur leurs valeurs communes pour développer une forme d’agilité organisationnelle et résilience. Nos résultats confirment que, même si les systèmes technologiques ont été un élément clé de leur réponse à la situation de Covid-19, les éléments humains ont également joué un rôle central dans leur capacité à faire face à la crise. Nos recherches ont également mis en lumière l’importance des réseaux de parties prenantes dans la capacité d’une organisation à s’adapter et à prospérer pendant les crises. Le cadre qui en résulte pourrait aider les entreprises à développer une approche de l’agilité et de la résilience centrée sur l’humain.
Agile Innovation Human-centricity Industry 5.0 McKinsey 7S Model Resilience
Innovation agile Humano-centré Industrie 5.0 Modèle McKinsey 7S Résilience
Engineering and Systems > Home > Technology and Innovation > Issue 4 > Article
Related domain(s) : Social Sciences and Humanities