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Aesthetics today? Three arguments in favor of its rehabilitation

L’esthétique aujourd’hui ? Trois arguments en faveur de sa réhabilitation


Alice Dupas
Sorbonne Université - Centre Victor Basch



Published on 14 March 2023   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2023.0943

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

If I refuse to abandon aesthetics as a discipline as well as an experience, it is because of at least three arguments. The first is that contemporary art, even when it is most overtly conceptual and intellectualized, does not entirely contravene the aesthetic, that is, the sensitive and affective, dimension of its experience. A second argument determines that even the contemporary philosophy that is most concerned with desesthetising art –that of Arthur Danto– is not inherently anaesthetic. The last argument, definitely the main one since it rests on the theory of art I am defending, maintains that the latter – the enactive sense-making aesthetics– operates from Alexander Baumgarten’s seminal aesthetics and extends it on a crucial point, by making it a constitutively embodied cognitive aesthetics.

Notre refus d’abandonner l’esthétique, comme discipline aussi bien que comme expérience, repose sur au moins trois arguments. Le premier consiste à dire que l’art contemporain, même lorsqu’il est le plus ouvertement conceptuel et intellectualisé, ne contrevient pas totalement à la dimension esthétique, c’est-à-dire sensible et affective, de son appréhension. Un deuxième argument établit que même la philosophie contemporaine qui a le plus en vue de désesthétiser l’art – celle d’Arthur Danto –, n’est pas de part en part an-esthétique. Le dernier argument, certainement le principal en cela qu’il travaille à partir de la théorie de l’art que nous défendons, soutient que cette dernière – appelée esthétique énactive sense-making – opère à partir de l’esthétique séminale d’Alexander Baumgarten et la prolonge sur un point crucial en en faisant une esthétique cognitive constitutivement incarnée.

Aesthetic Experience Arthur Danto Embodied Aesthetics Cognitive Aesthetics Enactive Sense-Making Aesthetics Alfonsina Scarinzi

Alfonsina Scarinzi Esthétique énactive sense-making Esthétique cognitive Esthétique incarnée Arthur Danto Expérience esthétique