exit

Engineering and Systems   > Home   > Cognitive Engineering   > Issue 1   > Article

(War)gaming: pedagogical matters as stakes for cognitive resilience

(War)gaming : les questions pédagogiques comme enjeu de résilience cognitive


Mylène Hardy
Institut National des Langues et Civilisations Orientales
France

Received: 09 February 2024
Accepted: 21 February 2024



Published on 23 February 2024   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1093

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

It seems interesting to focus on cognitive resilience while working on the processual dimension of cognition in the context of cognitive warfare. In this perspective the emphasis is placed on pedagogy to prepare for this, and in particular on using serious games. The article highlights that wargaming is a process of co-construction, enabling designers and players alike to take a reflexive step back.

Afin de travailler sur la dimension processuelle de la cognition dans le cadre de la guerre cognitive, il semble intéressant de se pencher sur la résilience cognitive. L’accent est mis dans cette perspective sur la pédagogie pour y préparer, et notamment l’utilisation de jeux sérieux. L’article met en lumière le wargaming vu comme processus de co-construction permettant un recul réflexif des concepteurs tout autant que des joueurs.

Co-construction Cognition Cognitive warfare Resilience Wargaming

Co-construction Cognition Guerre cognitive Résilience Jeux stratégiques