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Maryse Cadet-Mieze
Laboratoire ADEF - Aix-Marseille Université
Published on 1 April 2019 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0368
The inclusive and transformative approach of social representations imputed to the School provides a spot for uprising teaching dynamics to address a social issue of the XXIst century: coexistence. The encounter with the Other isn’t “self-evident” (Jodelet, 2003). Social role conceptions of disability are often tainted with a subjective stigmatizing and limited vision that creates a barrier to “coexistence”. The social role conceptions theory is used within this thesis as a tool for thinking on “educations to”. We will question the experience and the School’s information on disabilities as potential factors of transformation of the social role conceptions of said “ordinary” high school students. Based on surveys, we will define a representative mapping of disability in the high school students group. Then, we will lead an experiment within two years in the « Travaux Personnels Encadrés” (TPE, stands for Personal Framed Activities) class. The experience tends to show that – with the teaching approach of “educations to” an experience with disability is possible within the School, and that it is a potential factor of positive transformation of social role conceptions. However, the barriers to “coexistence” are still standing.
La démarche d’inclusion et de transformation des représentations sociales du handicap attribuée à l’école laisse place à l’émergence de dynamiques éducatives pour aborder un enjeu sociétal du 21ème siècle : le « vivre ensemble ». La rencontre avec l’autre différent n’est pas un « allant de soi » (Jodelet, 2003). Les représentations sociales du handicap sont le plus souvent entachées d’une vision subjective stigmatisante et restrictive qui fait obstacle au « vivre ensemble ». La théorie des représentations sociales est utilisée dans cette étude comme un outil à l’usage d’une réflexion sur les éducations à. Nous interrogeons le vécu et l’information à l’école sur le handicap comme facteurs potentiels de transformation des représentations sociales des lycéens dits ordinaires. Sur la base de questionnaires, nous définissons une cartographie représentationnelle du handicap d’un groupe de lycéens. Puis, nous conduisons une expérimentation sur deux années en classe de travaux personnels encadrés. L’expérimentation tend à montrer que, par l’approche des éducations à, un vécu avec le handicap est possible à l’école, et qu’il est facteur potentiel de transformation positive des représentations sociales. Mais les obstacles au « vivre ensemble » demeurent.
disability education to social representations (social role conception) experience coexistence (living together)
handicap éducations à représentations sociales expérience vécue vivre ensemble