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Christine Verdier
Univ. Grenoble Alpes
France
Published on 29 August 2024 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1194
The objective of the article is to show the co-design of daily mobility services for seniors in rural and peri-urban areas through a continuous improvement method enriched with fragments of methods (Design Thinking, scenario-by-design, innovation by usages) in order to take into account the complexity of mobility services required by end-users (permanent changes, immediacy, specific constraints). Creating services on the fly is not easily compatible with design methods for socio-technical ecosystems which require fairly stable procedures. In this article, we present the reference framework (As-Is/As-If), the ecosystem study phases (analysis, diagnosis and innovation), the augmentation of the method by adding other methods fragments and a summary of the proposed service innovations. We also present the experiments carried out and the serious game created to facilitate the co-construction of mobility services.
L’objectif de l’article est de montrer la co-conception de services de mobilité quotidienne pour les seniors en zone rurale et périurbaine par le biais d’une méthode d’amélioration continue enrichie de fragments de méthodes (Design Thinking, scenario-by-design, innovation par les usages) afin de prendre en compte la complexité des services de mobilité demandés par les utilisateurs finaux (changements permanents, immédiateté, contraintes spécifiques). Créer des services à la volée n’est pas facilement compatible avec des méthodes de modélisation des écosystèmes socio-techniques qui nécessitent des procédures assez stables. Nous présentons dans cet article, le cadre de référence issu de la méthode AdInnov (As-Is/As-If), les phases d’étude de l’écosystème (analyse, diagnostic et innovation), l’augmentation de la méthode par ajout de fragments et une synthèse des innovations de services proposés. Nous présentons également les expérimentations réalisées et le jeu sérieux créé pour faciliter la co-construction des services de mobilité.
continual innovation method requirement engineering ridesharing serious game
méthode d’amélioration continue ingénierie des exigences covoiturage solidaire jeu sérieux