exit

Social Sciences and Humanities   > Home   > Educations   > Issue 1   > Article

The multiples relations of French students to sustainability and environmental education

Les rapports contrastés d’élèves français à des enjeux de l’éducation à l’environnement et au développement durable


Marco Barroca-Paccard
Université du Québec en Outaouais
Canada

Faouzia Kalali
Université de Rouen Normandie - CIRNEF
France

Agnieszka Jeziorski
Université de Montpellier et Université Paul-Valery Montpellier
France



Published on 12 April 2021   DOI :

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

As part of a project on the interdisciplinary representation of priority issues associated with the sustainable development of the Seine, 20 collective interviews were carried out with 59 students from three secondary schools in France. The analysis of the interviews determines three themes which relate to the individual and collective experience of the project, the relationship to ecological knowledge and the vision of nature and the territorial anchoring and protection of the river. Students emphasize the value of approaches that go beyond the traditional school form and that are linked with their local reality, both geographic and lived. The use of the theory of relation to knowledge leads to discussing the epistemic, social and identity dimensions involved in this work.

Dans le cadre d’un projet portant sur la représentation interdisciplinaire d’enjeux prioritaires associés au développement durable de la Seine, 20 entretiens collectifs ont été réalisés auprès des 59 élèves de trois établissements scolaires secondaires en France. L’analyse des entretiens a permis de déterminer trois thèmes qui portent sur le vécu et l’expérience personnelle et collective du projet, le rapport aux savoirs écologiques ainsi que la vision de la nature et l’ancrage territorial et la protection du fleuve. Les élèves soulignent l’intérêt d’approches qui dépassent la forme scolaire coutumière et qui s’ancrent dans leur réalité locale à la fois géographique et vécue. L’utilisation de la théorie de rapport au savoir conduit à discuter des dimensions épistémique, sociale et identitaire impliquées dans ce travail.

Education to environment education to sustainability traditional school form relation to knowledge

Education à l’environnement éducation au développement durable forme scolaire rapport aux savoirs