exit

Social Sciences and Humanities   > Home   > Educations   > Issue 1   > Article

Student narrative on sustainability issues. What manifestations of commitment?

Récits d’élèves sur les enjeux de durabilité / soutenabilité. Quelles manifestations de l’engagement ?


Frédéric Torterat
Université de Montpellier et Université Paul-Valery Montpellier
France

Agnieszka Jesiorski
Université de Montpellier et Université Paul-Valery Montpellier
France

Jean-Marc Lange
Université de Montpellier et Université Paul-Valery Montpellier
France



Published on 12 April 2021   DOI :

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

This article focuses on the narratives produced by students (14 to 17 years old) in relation to the issues of durability / sustainability. The students concerned by the study are at the end of their compulsory schooling. In the present case, their narratives include a part of socially valued discourse, but also the expression of a certain perplexity to a lesser extent. First we present the context and objectives of the reference program, then the methodology of data collection and analysis, and finally the main results obtained at this stage of the investigation. The hypothesis of tensions among the students’ representations is discussed. We show on this occasion the extent to which it is appropriate to relativize the role of reflection that the School would be expected to play on these educational issues.

L’objet de cet article est de rendre compte des récits relatifs aux enjeux de durabilité/soutenabilité dont sont porteurs les jeunes arrivant en fin de scolarité obligatoire en France (14-17 ans, collège et Lycée) et de mettre à jour, à travers les verbatim d’élèves, ce qui relève du discours convenu, socialement valorisé, et à l’inverse de la manifestation d’une certaine perplexité. Sont présentés le contexte et les objectifs du programme de référence, puis la méthodologie du recueil de données et de leur analyse, et enfin les principaux résultats obtenus à ce stade de l’enquête. L’hypothèse de tensions à l’oeuvre parmi les représentations des élèves, est discutée. Les auteur.e.s montrent ainsi dans quelle mesure il convient de relativiser, à cette occasion, le rôle de mise en cohésion réflexive que l’Ecole serait sensée jouer sur ces questions éducatives.

Education for sustainable development Narrative End of the compulsory schooling socio-discursive analysis

Education au développement durable Récit fin de la scolarité obligatoire analyse socio-discursive