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The Responsible University: Definition, Missions, Challenges in the Global South, and a Focus on Africa

L’Université Responsable : définition, missions, enjeux des pays du Sud et focus sur l’Afrique


Dave MOBHE BOKOKO
Université du Littoral Côte d’Opale
France



Published on 7 November 2024   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1232

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The latest IPCC report highlights the irreversible environmental damage caused by human activity, emphasizing regional disparities and the increased vulnerability of countries in the Global South. This alarming context of the sustainability crisis urgently calls on universities to provide relevant knowledge and solutions. By integrating responsibility into their teaching, research, and research valorization missions, responsible universities play a crucial role in training decision-makers committed to SDGs, conducting research relevant to societal challenges, and developing responsible innovations. This article seeks to examine how universities in the Global South contribute to the formulation and implementation of solutions to address sustainability challenges in their regions. It highlights that the concept of a responsible university is especially significant for the Global South due to the disproportionate impacts of climate change, which exacerbates socio-economic inequalities.

Le dernier rapport du GIEC met en lumière les dommages irréversibles sur l’environnement causés par l’activité humaine, en soulignant les disparités régionales et la vulnérabilité accrue des pays du Sud. Ce contexte alarmant de crise de durabilité appelle de manière urgente les universités à fournir des connaissances et des solutions adaptées. En intégrant le principe de responsabilité dans leurs missions d’enseignement, de recherche et de valorisation de la recherche, les universités responsables jouent un rôle crucial en formant des décideurs engagés aux ODD, en menant des recherches socialement pertinentes et en développant des innovations responsables. Cet article tente d’examiner comment les universités dans des pays du Sud contribuent à la formulation et à la mise en oeuvre de solutions pour répondre aux enjeux de durabilité de leur territoire. Il montre que la notion d’université responsable est particulièrement importante pour ces pays, en raison des impacts disproportionnés du changement climatique, ce qui exacerbe les inégalités socio-économiques.

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