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Is it possible to reconcile students’ commitment to the climate with their access to emancipatory knowledge and under what conditions?

Concilier l’engagement des élèves pour le climat et leur accès à des savoirs émancipateurs, est-ce possible et à quelles conditions ?


Denise Orange Ravachol
Université de Lille



Published on 22 March 2023   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2023.0959

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Climate change is a major societal concern. By taking it into consideration, the official instructions subject the school to a double challenge: to make the students understand scientifically the reasons for it and to engage them in the fight to stop it. Is it possible, and under what conditions, to reconcile these objectives? Our contribution studies these questions by focusing on the greenhouse effect, which is studied at different levels of education and regularly mobilized by the media. Based on a media support and on extracts from textbooks, we show on the one hand that what is proposed tends to get rid of scientific explanations in order to go as fast as possible to prescription and action; on the other hand, that the reasoned commitment of students for the climate necessarily passes by the development of critical ways of thinking and thus to their access to emancipating knowledge.

Le changement climatique fait partie des préoccupations sociétales majeures. En le prenant en considération, les instructions officielles soumettent l’Ecole à un double enjeu : faire que les élèves en comprennent scientifiquement les raisons et qu’ils s’engagent dans la lutte pour l’enrayer. Est-ce possible, et à quelles conditions, de concilier ces objectifs ? Notre contribution étudie ces questions en se focalisant sur l’effet de serre, mis à l’étude à différents niveaux d’enseignement et régulièrement mobilisé par les médias. En nous basant sur un support médiatique et sur des extraits de manuels, nous montrons d’une part que ce qui est proposé tend à se débarrasser d’explications scientifiques pour aller au plus vite à la prescription et à l’action ; d’autre part que l’engagement raisonné des élèves pour le climat passe nécessairement par le développement de modes de pensée critiques et donc à leur accès à des savoirs émancipateurs.

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