exit

Social Sciences and Humanities   > Home   > Educations   > Issue 1   > Article

Formal and non-formal education in local heritage : values and conflicts of values. The case of the Queyras Valley

L’éducation formelle et non formelle au patrimoine local : valeurs et conflits de valeurs. Le cas de la vallée du Queyras


Sylviane Blanc Maximin
Laboratoire de recherche ADEF



Published on 14 March 2024   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1122

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

The contribution questions the possible conflict of values present in a local heritage education project. The study is the result of a local partnership between the National Education and a regional natural park of the Hautes-Alpes. It aims to identify whether a conflict of values, within the framework of a local heritage education among primary school students, leads to the emergence and transmission to students of values sometimes contrary to the ideal of the French Republican School. The various axiological elements were collected by the analysis of the Charter of a regional natural park, documentation on the heritage object concerned, official texts of the National Education, traces produced by the class and interviews with the students and then with the teacher. The axiological components of this type of project show the diversity and complexity of this set of values involved. From the point of view of identity values, a conflict of values was created when it did not exist, on the contrary, in the text of the project.

La contribution questionne le possible conflit de valeurs présent dans un projet d’éducation au patrimoine local. L’étude présentée est issue d’un partenariat local entre l’Éducation nationale et un parc naturel régional des Hautes-Alpes. Elle a pour ambition d’identifier si un conflit de valeurs, dans le cadre d’une éducation au patrimoine local chez des élèves d’école primaire, conduit à faire émerger et transmettre aux élèves des valeurs parfois contraires à l’idéal de l’École républicaine française. Les divers éléments axiologiques ont été recueillis par l’analyse de la Charte d’un parc naturel régional, de la documentation sur l’objet patrimonial concerné, des textes officiels de l’Éducation nationale, des traces produites par la classe et des entretiens avec les élèves puis avec l’enseignante. Les composantes axiologiques de ce type de projet montrent la diversité et la complexité de cet ensemble de valeurs mises en jeu. Du point de vue des valeurs identitaires, un conflit de valeurs a été créé alors qu’il n’existait pas, bien au contraire, dans le texte du projet.

local heritage education values clash of values Anthropocene educational project

éducation au patrimoine local valeurs conflit de valeurs Anthropocène projet éducatif