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Dawser ZINEDDINE
Université Virtuelle de Tunis
Tunisie
Hamed KHADEM
Université de Montpellier
France
Abdelaziz KHOUDI
Université de Montpellier
France
Jean-Marc LANGE
Université de Montpellier
France
Published on 14 March 2024 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1121
The aim of this article is to identify the main levers and obstacles to the development of a learning territory in agroecology, with a view to determining the main guidelines needed to develop relevant school and training curricula. This alignment of existing curricula with societal evolutions in the places and modalities of knowledge production is necessary to equip territories to meet the challenges of our probable entry into the Anthropocene. The article is based on case studies carried out in Tunisia. They provide the basis for the renewal of school curricula and agronomic training using a robust frame of reference.
Cet article vise à mettre à jour les principaux leviers et obstacles au développement d’u territoire apprenant en agroécologie, en vue de la détermination des principales balises nécessaire à l’élaboration de curriculums scolaires et de formation pertinents. Cette mise en correspondance des curriculums existants avec les évolutions sociétales dans les lieux et modalités de production de savoirs est rendue nécessaire en vue d’armer les territoires à relever les défis de notre entrée probable au temps de l’Anthropocène. L’article s’appuie sur des études de cas menées en Tunisie. Elles permettent d’envisager le renouvellement des curricula scolaires et de formation agronomique au moyen d’un référentiel robuste.