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Jonas Bertin Malou
Université Amadou Mahtar Mbow de Dakar
Sénégal
Mamadou Ndione
Université de Bourgogne Franche-Comté
Babacar Ndiaye
Université Amadou Mahtar Mbow de Dakar
Sénégal
Published on 14 January 2021 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2021.0752
The number of people without a bank account remains a real issue for financial inclusion in developing countries. FinTech development in the WAEMU appears to be a solution, particularly in the context of mobile money services. The purpose of this paper is to analyze adequacy issues between FinTech and financial inclusion in the eight WAEMU countries using a fixed-effects panel data model. The results show that financial inclusion is strongly correlated with bank interests, and that the demand for opening a bank account increases when the conditions of access are less onerous. At the same time, banks offer better terms for opening bank accounts when their margins are high. Another important finding is that access to mobile telephony and the Internet does not always guarantee access to FinTechs, a prerequisite for greater financial inclusion.
Le nombre de personnes dépourvues de compte bancaire demeure une véritable problématique pour l’inclusion financière dans les pays en développement. Le développement de la FinTech dans l’UEMOA apparaît comme une solution, notamment dans le cadre des services d’argent mobile. L’objet de ce papier est d’analyser les enjeux de l’adéquation entre la FinTech et l’inclusion financière dans les huit pays de l’UEMOA à l’aide d’un modèle de données de panel à effets fixes. Les résultats montrent que l’inclusion financière est fortement corrélée aux intérêts bancaires, et que la demande d’ouverture d’un compte bancaire augmente lorsque les conditions d’accès sont moins onéreuses pour les clients. En parallèle, les banques offrent des conditions d’ouverture de comptes bancaires plus intéressantes lorsque leurs marges sont élevées. Un autre résultat important est que l’accès à la téléphonie mobile et à lnternet ne garantit pas toujours un accès aux FinTechs, condition indispensable d’une inclusion financière accrue.
Bank Fintech financial inclusion Mobile money services ICT
Banque Fintech inclusion financière Services d’argent mobile TIC