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Events in cities: between tourism attractiveness and negative externalities

L’événementiel en ville : entre attractivité touristique et externalités négatives


Marie Delaplace
Université Gustave Eiffel

Patrice Ballester
Euridis Business School



Published on 27 February 2023   DOI : 10.21494/ISTE.OP.2023.0929

Abstract

Résumé

Keywords

Mots-clés

Events in the city: between attractiveness and negative externalities. Through events, it is the staging, storytelling and production of a renewed tourist offer that is in question. The commercial, cultural and sports city questions in more ways than one. What are the lasting effects of the ephemeral in urban areas and for whom? Citizens, consumers, elected officials and national and international tourists show and think differently about the mega-event according to their interests and practices. The instrumentalization of events also involves pre and post-event assessments and support processes for infrastructures (convention and fair grounds or Olympic village) and public spaces bequeathed (seafront urban leisure facilities ) .The renewed attractiveness to attract more and more tourists comes up against the Sustainable Development Goals. The negative externalities mentioned in the various articles in this special issue of City & Tourism show that it is necessary to reflect upstream on the meaning that the actors wish to give to their event, its societal repercussions, and the limits, beliefs conveyed to this subject.

À travers l’évènementiel, c’est de la mise en scène, en récit et production d’une offre touristique renouvelée dont il est question. La ville marchande, culturelle et sportive interroge à plus d’un titre. Quels effets durables de l’éphémère en milieu urbain et pour qui ? Citoyens, consommateurs, élus et touristes nationaux et internationaux donnent à voir et à penser différemment le méga-événement suivant leurs intérêts et leurs pratiques. L’instrumentalisation de l’évènementiel passe aussi par des bilans pré et post évènement et des processus d’accompagnement des infrastructures (parc de congrès, de foire ou village olympique) et des espaces publics légués (front de mer équipement de loisirs urbain). L’attractivité renouvelée permettant d’attirer toujours plus de touristes se heurte aux Objectifs du Développement durable. Les externalités négatives mentionnées dans les différents articles de ce numéro spécial de City & Tourism montrent qu’il est nécessaire de réfléchir en amont sur le sens que les acteurs souhaitent donner à leur évènement, à ses répercussions sociétales, et aux limites, croyances véhiculées à ce sujet.

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