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Xavier Fressoz
Université de Montpellier et Université Paul Valery Montpellier
France
Jean-Marc Lange
Université de Montpellier et Université Paul Valery Montpellier
France
Muriel Guedj
Université de Montpellier et Université Paul Valery Montpellier
France
Published on 14 March 2024 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2024.1118
In a knowledge-based economy, the field of higher education is in high demand. This is to ensure a strong production capacity for globally competitive innovations. This geo-economic context upsets educational issues by requiring citizens to raise their level of skills and knowledge in a logic of performance. This study tends to show how the European Union relies on curricula to transform the democratization of higher education into a process of selection of human capital. It tends to show that curricular fragmentation is a strategy that draws its legitimacy from the meritocratic fiction, favoring in the background a massification of qualified human resources in a soft power perspective of the European model of the knowledge society.
Dans une économie fondée sur la connaissance, le domaine de l’enseignement supérieur est fortement sollicité. Il s’agit d’assurer une forte capacité de production d’innovations compétitives au niveau mondial. Ce contexte géoéconomique bouleverse les enjeux éducatifs en exigeant des citoyens d’élever leur niveau de compétences et de savoirs dans une logique de performance. Cette étude tend à montrer comment l’Union européenne s’appuie sur les curricula pour transformer la démocratisation de l’enseignement supérieur en un processus de sélection du capital humain. Elle tend à exposer que la fragmentation curriculaire est une stratégie qui puise sa légitimité dans la fiction méritocratique, favorisant en arrière-plan une massification des ressources humaines qualifiées dans une perspective de soft power du modèle européen de société de la connaissance.
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