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Patrick Féron
Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
Published on 30 November 2023 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2023.1036
The inland delta of Niger river is the guardian of nautical traditions since several thousands of years. However, the only archaelogical trace of boat in Africa, the 8 000-year-old Dufuna dugout is located in the northest of Nigeria. Consequently, the knowledge about dugouts of the delta is documented solely from sources writed between 1591 et 1967, and by analysis of figurations. Nine models of dugouts, carved, sewed then nailed, have been inventoried between Bamako and Timbuctu by this way. Comparatively, the present wooden barge, sandcarrier, of Bamako asks a question about cultural crossbreeding with old skill and knowledge. Our study analyses the encounter occurred around 1884 between two traditions, aboriginal and then exogenous. This investigation puts back together cultural and technical ways folowing by the wooden barge, sand carrier, of Bamako. The research on the shipyard notes the industriel process developed by the carpenter Bozo during his work. This man of the art is a rigthful heir to a thousand years of know-how. To day he perpetuates his expertise with succesful. The study counts twenty-four forest trees and textile plants used to make boats. It appears that the inland delta of Niger river and have mad contribution to nautical innovations until to day.
Le Delta intérieur du Niger (Mali) assure la continuité de traditions nautiques millénaires. Cependant, l’unique trace archéologique de bateau en Afrique, la pirogue Dufuna vieille de 8 000 ans, est localisée au nordest du Nigeria. En conséquence, la connaissance des pirogues du delta intérieur est uniquement documentée à partir de sources écrites entre 1591 et 1967 et par l’analyse de figurations. Neuf modèles de pirogues, sculptées, cousues puis clouées, sont inventoriés entre Bamako et Tombouctou par cette méthode. Comparativement, l’actuel chaland-sablier de Bamako pose la question d’un métissage culturel avec des savoirs techniques anciens. Notre étude analyse la rencontre de deux traditions, l’une aborigène et l’autre exogène, qui s’est produite sur le fleuve Niger vers 1884. Elle reconstitue la trajectoire culturelle et technique du chaland-sablier construit en bois de pays à Bamako. L’enquête ethnographique détermine le processus de construction du chaland, en observant le travail du maître-charpentier Bozo. Cet homme de l’art est l’héritier d’un savoir-faire millénaire, qu’il pérennise aujourd’hui avec succès. L’étude a permis de dénombrer vingt-quatre essences forestières et plantes textiles utilisées pour la confection des bateaux. Elle démontre combien le delta intérieur du Niger a contribué à l’innovation nautique vernaculaire jusqu ’à maintenant.