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Sébastien Gamache
Université du Québec à Trois-Rivières
Canada
Georges Abdulnour
Université du Québec à Trois-Rivières
Canada
Chantal Baril
Université du Québec à Trois-Rivières
Canada
Published on 17 December 2019 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2019.0427
The need for companies to differentiate themselves in the global market is becoming increasingly important with the growing lack of manpower and the growth of competition accentuated by the arrival of digital technologies in the industrial, logistic and commercial environment. Companies of all sizes are moving towards Industry 4.0. Quebec manufacturing SMEs, however, seem to lag behind in the digital transformation of their organization and processes. This research project aims to present the state of Quebec manufacturing SMEs at the digital level and to identify a relevant method and the most appropriate tools to encourage Quebec manufacturing SMEs to move efficiently towards a 4.0 environment. An analysis of the review of literature and experiences in Quebec shows that despite the lack of resources, the flexibility, the agility and the proximity to the customers are the main characteristics of Quebec manufacturing SMEs. The use of tools that accelerate effective decision-making and improve the relationship with customers therefore seem to be favoured in this type of environment.
Le besoin des entreprises de se démarquer sur le marché mondial devient de plus en plus important avec le manque croissant de main d’oeuvre et la croissance de la concurrence accentuée par l’arrivée des technologies numériques dans l’environnement industriel, logistique et commercial. Les entreprises de toute taille tendent vers l’Industrie 4.0. Les PME manufacturières québécoises semblent toutefois en retard quant à la transformation numérique de leur organisation et de leurs processus. Ce projet de recherche a pour objectif de présenter l’état des PME manufacturières québécoises au niveau du numérique et d’identifier une méthode pertinente et les outils les plus appropriés pour encourager les PME manufacturières québécoises à évoluer efficacement vers un environnement 4.0. Une analyse de la revue de littérature et d’expériences en terrain québécois montrent que malgré le manque de ressources, la flexibilité, l’agilité et la proximité avec les clients représentent les caractéristiques principales des PME manufacturières québécoises. L’utilisation d’outils qui accélèrent la prise de décisions efficace et qui améliorent la relation avec les clients semblent donc à privilégier dans ce type d’environnement.
Industry 4.0 digital transformation SME manufacturing SME
Industrie 4.0 transformation numérique PME PME manufacturière