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Lylia Alouache
Laboratoire Quartz COMUE Paris Seine EISTI - France
Nga Nguyen
Laboratoire Quartz COMUE Paris Seine EISTI - France
Makhlouf Aliouat
Laboratoire Réseaux et Systèmes Distribuées Université Sétif - Algérie
Rachid Chelouah
Laboratoire Quartz COMUE Paris Seine EISTI - France
Published on 30 March 2017 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2017.0139
First, the paper presents some definitions of vehicle networks, application areas, communication technologies and barriers that disrupt communications and deteriorate quality of service (QoS) in the Internet of Vehicles (IoV). Then, it introduces our proposition aiming to detect and bypass disconnection zones through a new routing protocol based on i) the estimation of the contact
time between a vehicle and its neighbors, ii) the data load to be transferred and (iii) logs of communication errors. The objective is to ensure the availability, the reliability and the robustness of inter-vehicle communications by taking these three criteria into account in a data routing algorithm.
L’article présente d’abord quelques définitions sur les réseaux véhiculaires, les domaines d’application, les technologies de communication et les obstacles liés à la qualité de service (QoS) des communications de l’Internet des véhicules (IoV). Ensuite, il introduit notre proposition sur la détection et le contournement des zones de déconnexions grâce à un nouveau protocole de routage géographique qui se base sur : i) l’estimation des durées de contact entre les véhicules, ii) les charges de données à transmettre et iii) les logs d’anomalies de communication. L’objectif est d’assurer la disponibilité, la fiabilité et la robustesse des communications intervéhiculaires en prenant en compte ces trois différents critères dans un algorithme d’acheminement des paquets de données.
IoV VANETs Communication V2V Performancese QoS Robustness Routing
IoV VANETs Communication V2V Performances QoS Robustesse Routage