Social Sciences and Humanities > Home > Archaeology, Society and Environment > Issue 1 > Article
Iris Brémaud
Univ. Montpellier
France
Claire Alix
Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
France
Bernadette Backes
Atelier Lévy-Backes
France
Pierre Cabrolier
Atelier du Bouzons
France
Katarina Čufar
University Ljubljana
Slovenia
Nicolas Gilles
Violin maker
France
Michael Grabner
OKU – University Natural Resource and Life Sciences
Austria
Joseph Gril
Université Clermont Auvergne
France
Miyuki Matsuo-Ueda
Kyoto University
Japan
Nelly Poidevin
Archets Poidevin
France
Olivier Pont
Maker of historical and/or electric string instruments
France
Samuel Rooney
SR Charpente
France
Published on 30 November 2023 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2023.1031
Multiple dimensions of time are omnipresent in wood and in crafts. Crafts are intertwined with historical time, time of learning and experience, with rhythm and marks of the craftsperson’s action, with time and meaning of work, with time perceived and the perception of the material. Biological and geophysical time is inscribed in the wood of the tree. Physical time governs the mechanical behaviour of wood material. A transdisciplinary project called Time4WoodCraft – for “it is time” to rethink our relationship to time and to the living – aims at creating a dialogue between four viewpoints in the human and social sciences, physics and material sciences, life and environment sciences, and craftspersons. To address this wide topic, we organised the research in three interrelated, realistic levels. A broad exploration is based on sharing knowledge from different scientific and woodworking fields, and on collecting information from written sources. Case studies connecting craftsmanship and laboratory analyses are examined in three main directions: perception and measure of temporal markers of wood; changes through time in the selected wood for specific uses; different meanings of wood ageing. Interviews target the importance of time in craft work. The data gathered will be used for mapping connections between physical, biological, and cultural dimensions of time in woodcrafts and in crafts’ woods.
Les dimensions multiples du temps sont omniprésentes dans le bois et dans les artisanats. Les artisanats se conjuguent aux temps historiques, d’apprentissage et d’expérience, aux rythmes et traces du geste, aux temps et sens du travail, au temps perçu et à la perception de la matière. Le temps biologique et géophysique est inscrit dans le bois de l’arbre. Le temps physique gouverne le comportement mécanique du matériau-bois. Un projet transdisciplinaire, nommé Time4WoodCraft car « il est temps » de repenser notre rapport au temps et au Vivant, veut faire dialoguer les 4 points de vue des sciences humaines et sociales, physiques et des matériaux, du vivant et de l’environnement, et des praticiens artisans du bois. Pour aborder ce vaste sujet, la recherche s’organise en trois niveaux réalistes imbriqués. Une exploration large se base sur l’échange de savoirs entre domaines scientifiques et du travail du bois, et sur la collecte de sources écrites. Des études de cas qui connectent savoirs artisanaux et analyses de laboratoires sont examinées dans trois directions : perception et mesures de marqueurs temporels du bois ; changements au cours du temps dans les bois choisis pour un usage spécifique ; différentes significations du vieillissement du bois. Des entretiens sont ciblés sur l’importance du temps dans le travail des artisans du bois. Ces corpus seront utilisés pour cartographier des connexions entre les dimensions physiques, biologiques et culturelles du temps dans les artisanats du bois et les bois d’artisanats.
Wood Craftsmanship Physical time Biological time Cultural time
CLÉS. Bois Savoirs artisanaux Temps physique Temps biologique Temps culturel