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Didier Christophe
École Nationale Supérieure de Formation de l’Enseignement Agricole de Toulouse
Published on 22 January 2020 DOI : 10.21494/ISTE.OP.2020.0470
When you are a visual artist, working on agriculture or working on the landscape is not equivalent. Drawing on the review of his experiences as a researcher in arts, as a teacher in agricultural education and as a project manager on a mission of animation and development of the territories, as well as on the scientific productions of other researchers, the author discusses the place of the landscape in the experience of farmers and rural actors, who are on the ground. Integrating agricultural and geoagronomic viewpoints (in the french territories of Limousin, Berry and Cantal), he confronts them with testimonies from regional literature and art history, in order to support his position as researcher-creator.
Lorsque l’on est plasticien, travailler sur l’agriculture ou travailler sur le paysage n’est pas équivalent. S’appuyant sur la recension de ses expériences de chercheur en arts, d’enseignant dans l’Enseignement agricole et de chargé de mission animation et développement des territoires, autant que sur la productions scientifique d’autres chercheurs, l’auteur aborde la place du paysage dans le vécu des agriculteurs et des acteurs du monde rural, à l’épreuve du terrain. Intégrant des points de vue agricoles (en Limousin, Berry, Cantal) et géoagronomiques, il les confronte à des témoignages issus de la littérature régionale et de l’histoire de l’art, afin d’étayer son positionnement de chercheur-créateur.
landscape agriculture visual arts regional literature local developement technico-economical activities social sciences research-creation
paysage agriculture arts visuels littérature régionale développement local activités technico-économiques sciences sociales recherche-création